Icefields Parkway!

4 juli 2016 - Icefields Parkway, Canada

We stonden afgelopen nacht op een parkeerplaats vlakbij het Icefield Center. Wij wilden graag naar de Glacier Skywalk, een uitkraging met een glazen vloer die 260 meter boven de rotsen uitstak. Om hier naar toe te kunnen moest je tickets halen bij het Icefield Center, dus dat kwam goed uit. We waren er dan ook op tijd bij vanochtend. Er was een gigantische parkeerplaats bij, dus we hadden al het vermoeden dat het druk kon worden en 's middags was het dan ook gigantisch druk, zowel bij de parkeerplaats als in het Center zelf. Gelukkig hadden wij daar in de ochtend nog geen last van. Toen we binnenkwamen zagen we dat je ook een Glacier Adventure kon doen, een combinatie van een uitstapje naar een gletsjer en en de Glacier Skywalk. Dat leek ons wel gaaf! Het was wel wat prijzig, maar zoiets doe je waarschijnlijk maar 1 keer in je leven. Op naar de ticketverkoop dus! Voor de ticketverkoop hield een man ons tegen. Hij had 5 kaartjes voor de Glacier Adventure, maar 1 persoon had afgezegd, waardoor hij een kaartje overhad. Het was wel alleen vandaag geldig, dus konden we het voor de helft van de prijs krijgen. Aangezien we vandaag wilden gaan stemden we ermee in en kochten zijn kaartje over. Dat was even een financiële meevaller! Bij de kassa kochten we er nog een kaartje bij, waarna we vrijwel meteen konden vertrekken (het was rond 10.00). Aangezien het nog niet druk was konden we meteen mee, later op de dag kon je alleen nog maar kaartjes krijgen voor het eind van de dag of een van de volgende dagen. We hadden dus geluk dat we er zo vroeg bij waren! We gingen met een bus naar een plek waar we moesten overstappen op een zogenaamde 'all-terrain Ice Explorer', een soort bus met hele grote wielen waarmee hij goed over ijs kan rijden. Leuk feitje: de bus heeft 4 banden met een lage druk. Hierdoor heeft hij compleet gevuld met mensen minder impact op het ijs van de gletsjer dan een voetafdruk!
De rit naar de gletsjer was leuk en interressant, de grappige bestuurder vertelde onder het rijden vanalles over het gebied. Op het midden van de gletsjer stopten we waar je vervolgens een half uur vrij mocht rondlopen. Het was echt heel mooi en bijzonder. Gelukkig was de lucht hier en daar een beetje blauw, waardoor de witte ijslaag nog mooier was. Smeltwater stoomde naar beneden, het water was super helder en de stroompjes hadden daardoor een blauwe gloed. De omliggende bergen zagen er buitenaards uit, omdat niets begroeid was. Het was bizar om te bedenken dat we op een laag ijs stonden dat ongeveer net zo dik is als de Eifeltoren hoog is!
Vervolgens gingen we terug naar de gewone bus die ons naar de Glacier Skywalk bracht. Hier konden we met behulp van een audiotour nog langs allerlei informatiepunten lopen voordat we bij het glazen dek aankwamen. Het uitzicht over de gletsjer en de rivier onder in de kloof was al heel vet. Het was alleen jammer dat het vrij plotseling bewolkt was geworden, dus de gletsjer was wel iets minder goed te zien. Des te beter dat wij vroeg in de ochtend waren gegaan! Als je nu op de gletsjer stond zag je geen hand voor ogen en waarschijnlijk sneeuwde het ook nog. Het glazen dek was spannend, maar we hadden het enger verwacht. Door de spiegeling zag je de rotsen eronder namelijk alleen echt goed als je recht naar beneden keek. Al met al was het wel een hele toffe ervaring!
Na dit avontuur hadden we het koud en hadden we honger. In eerste instantie wilden we koffie gaan drinken in het Icefield Center, maar het was ondertussen zo druk geworden dat er een gigantische rij bij het cafe stond ('je gaat toch geen half uur wachten op een bakje koffie!'). Dan maar terug naar de camper waar we even lekker eigen gemaakte koffie hebben gedronken en een warme douche hebben genomen om daarna goed te lunchen met gebakken ei. Daarna vervolgden we de Icefields Parkway richting het zuiden. Deze weg was echt fantastisch. Hij staat ook bekend als één van de mooiste wegen ter wereld! Het ene mooie uitzicht volgde na het andere. Tussendoor zijn we dan ook regelmatig gestopt om van dit bijzondere landschap te genieten. Overal werden bergen afgewisseld door bossen, rivieren en hele mooie meren. Eerder deze vakantie hadden we het mooiste blauw gezien bij een meer, nu hebben we een meer gezien met de mooiste kleur 'turquoise' (Linda vond het blauw, Robbert vond het groen, dus waren we het erover eens: het was turqoise). Uiteindelijk zijn we in de buurt van Lake Louise terechtgekomen.