Jasper National Park dag 2!

3 juli 2016 - Jasper National Park, Canada

Helaas... Vanochtend geen frisse duik en ontbijt op het strand, want het regende erg hard en het was niet erg warm. Dat was wel even balen. Dan maar gewoon ontbijten in de camper. Gisteren hebben we het noordelijk deel van Jasper National Park gezien. Vandaag rijden we vanaf het stadje Jasper richting het zuiden. Het mooie van de bewolking was dat de wolken tussen de bergen in hingen, het jammere daaraan was dat een groot deel van de bergen nauwelijks te zien was. Gelukkig was het ondertussen wel opgehouden met regenen dus gingen we op weg naar Pyramid Lake, dat zijn naam te danken heeft doordat het meer aan de voet van een berg ligt dat eruit ziet als een piramide. Met een korte wandeling over een bruggetje kon je naar een eilandje in het meer, waar vanaf je ook een mooi zicht zou moeten hebben op Pyramid Mountain. Helaas konden we niet al te veel zien omdat ook deze berg helemaal in de bewolking zat. Gelukkig was het een leuke, frisse wandeling en begon het aan de andere kant van het meer al een beetje op te klaren, dus we hadden goede hoop voor de rest van de dag!
We vervolgden onze weg naar het zuiden, waar we ineens een kudde wapiti zagen grazen langs de weg (de vrouwelijke variant dit keer). Hier moesten we natuulijk wel even een paar foto's van maken. Uiteindelijk kwamen we uit bij een grote waterval, de Athabasca Falls. Deze waterval was erg indrukwekkend. Een grote hoeveelheid water stroomde vanuit een brede snelstromende rivier langs de rotsen af naar beneden waar het in een diepe, smalle kloof terecht kwam. Het was een gigantisch natuurgeweld. Op een aantal plekken waren zogenaamde potholes ontstaan, dit zijn een soort rond afgesleten uitsparingen in het gesteente van de kloof die ontstaan zijn door ronddraaiend (kolkend) water. Via een trap tussen de rotsen door kon je nog naar het einde van de waterval lopen, waar de grote rivier zijn weg weer vervolgde. De wolken tussen de bergen waren ondertussen al aardig weggetrokken, waardoor we eindelijk weer de meeste bergtoppen konden zien. Ook trok het steeds meer open, waardoor het zonnetje zich geregeld liet zien.
We vervolgde onze weg langs de vele uitzichtpunten die zich langs deze weg bevinden. We zijn dan ook bij bijna alle uitzichtpunten wel even uitgestapt om eens goed om ons heen te kunnen kijken. Langs de route lagen ook de zogenaamde Sunwapta Falls. Ook hier zijn we gestopt voor een korte wandeling en ook deze waterval was erg spectaculair en ging met veel natuurgeweld gepaard. Ook  bij deze waterval stortte een brede rivier hard naar beneden en werd deze uiteindelijk door een hele smalle kloof (echt een trechter) geleid. Na deze smalle kloof vervolgde het water in een bijna haakse bocht zijn weg. Het was wel interressant om te lezen dat de waterval een hele tijd geleden (een paar duizend jaar) op de plek zat waar nu het bruggetje is gemaakt waar de bezoekers overheen kunnen lopen. De waterval is dus in de loop der jaren langzaam verplaatst vanwege de erosie van de rotsen.
Daarna zijn we nog regelmatig gestopt met mooie uitzichtpunten. Op een gegeven moment kwamen we ook bij een uitzichtpunt waar we de Stuttfield gletsjer goed konden zien, een gigantische muur van sneeuw/ijs, zeer indrukwekkend om te zien. Na dit gezien te hebben vonden we het wel mooi geweest voor vandaag. Morgen gaan we onze weg naar het zuiden vervolgen, waarbij we als het goed is nog veel meer gletsjers te zien gaan krijgen. Nu eerst lekker macaroni eten en de rest van de avond relaxen. We zitten midden in 'caribou'-gebied (weer een ander soort hert, ik weet niet hoe je het in het Nederlands schrijft..), dus wie weet krijgen we vanavond nog bezoek!