Yellowstone dag 3!

19 juni 2016 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

We stonden weer vroeg op vandaag. Gisteren hebben we de noordelijke rondrit gedaan, vandaag staat de zuidelijke rondrit op het programma. We zijn zonder ontbijt vertrokken richting 'Old Faithful'. Deze geiser kennen jullie waarschijnlijk zelfs van naam. Brood smeren onderweg op een bochtige weg is niet ideaal, maar het is Linda uiteindelijk wel gelukt! Het is een grote geiser die heel regelmatig uitbarst (ongeveer 1x per 1,5 uur). Ze kunnen de uitbarstingen goed voorspellen: hij zou 7.42 uitbarsten en om 7.36 was het zo ver. De combinatie van een waterfontein van 50 m hoog met heel veel stoom was mooi om te zien. Old Faithful is echter niet de enige geiser in dit gebied, dus we besloten een wandeling te maken over 'Geyser Hill'. Hier zitten de meeste actieve geisers bij elkaar ter wereld! De wandeling was gelukkig nog niet heel erg druk, het was ook nog vroeg. Je hebt trouwens 4 soorten thermische bronnen (in het engels): 'geysers' (heet water spuitende bronnen), 'hot springs' (soort warme meertjes, die spuiten dus niet), 'fumaroles' (gaten waar alleen stoom uit komt, dus geen water) en 'mudpots' (bronnen van zuur, kokend water dat lijkt op modder). Tijdens de route kwamen we ze allemaal tegen. Het was een hele bijzondere route, waarbij je haast niet kunt geloven dat die gekke dingen allemaal natuurlijk zijn ontstaan. Klein beetje uitleg: Yellowstone ligt op een actieve vulkaan. Ongeveer 1 km onder de grond loopt dus lava / magma. Doordat in de winter heel veel sneeuw op Yellowstone ligt dat allemaal smelt, zit er veel water in de grond. Dat water wordt door de magma en de hoge druk opgewarmd en komt via  verschillende kanalen in de grond op diverse plekken naar boven. Bij Biscuit Basin (een klein stukje verder) was het meest blauwe meer van Yellowstone te zien (Sapphire Pool). Hoe blauwer het water, hoe warmer. Het water in dit meer zat schijnbaar tegen het kookpunt (op hoogte 93 oC). De verleiding was groot om even te zwemmen, maar dat hebben we dus maar niet gedaan!
Vervolgens hebben we lekker geluncht en koffie gedronken op een mooi plekje aan de rivier. Robbert heeft bij het naar beneden lopen naar de rivier nog zijn teen bezeerd. Toch besloten we een 'korte' wandeling te maken: maar 1,3 km, dus op papier prima te doen. Dat viel tegen! Het was een hele steile klim met allemaal los zand / losse steentjes. We gleden dus de hele tijd uit en Linda is nog een keer echt lelijk op haar knieën gevallen. Nu waren we dus allebei mank. We hebben de top uiteindelijk wel bereikt! De terugweg was minstens net zo lastig, we zijn echt naar beneden gegleden en allebei weer een paar keer gevallen (dit keer wat minder heftig).
Als laatste zijn we nog naar 'Mud Vulcano' gereden. Dit is een hele grote 'mudpot' (zie hierboven) en die stinkt behoorlijk! De geisers ruiken licht naar zwavel (rotte eieren), maar dit rook anders en was echt misselijkmakend. Naast Mud Vulcano lag de 'Dragon Mouth', een soort grot waar stoom uit blies en het water sterk golvend uit kwam lopen. Hij maakte flink lawaai, dus dat was wel gaaf om te zien.
Hiermee hebben we Yellowstone National Park helemaal uitgespeeld! Ten zuiden van Yellowstone ligt 'Grand Teton National Park', dus daar gaan we meteen naar op weg. Onderweg moesten we ineens vol in de ankers, omdat een hert midden op de weg stond. Het hert had een grijze kleur, dus was heel slecht te zien. Gelukkig vluchtte hij de berm in en hebben we hem niet geraakt. Aangekomen bij een camping in het bos. Hier werd extra gewaarschuwd voor beren, aangezien zowel zwarte beren als grizzly's afgelopen week nog op de camping zijn gezien. Dat wordt dus een spannende nacht!

1. Koen:
    21 juni 2016
    Super leuk om alle spannende verhalen te lezen! Groetjes vanuit het zonnige Porto, Suus & Koen
  2. Jos Verhoeven:
    21 juni 2016
    Super leuke verhalen maar kijk wel uit voor die wilde dieren.
    Geniet er maar lekker van groetjes jos