Canada Day!

1 juli 2016 - Jasper National Park, Canada

Vandaag wederom een lange reis richting Jasper National Park. Onderweg nog even boodschappen gedaan. Gelukkig was de supermakrt gewoon open, want veel dingen zijn vandaag gesloten vanwege Canada Day (de verjaardag van Canada). De reis naar Jasper was regenachtig. We hoopten wel dat dit nog ophield, want met Canada Day wordt er vuurwerk afgeschoten en dat wilden wij natuurlijk ook meemaken. Een beetje helder weer is dan geen overbodige luxe!
Zodra we meer richting het noorden gingen stonden er ook steeds vaker borden dat er elanden over konden steken. Het lijkt ons super vet om een eleand te zien, dus we waren extreem gefocust. Stak er ineens in plaats van een eland een zwarte beer over! Hoe vet was dat! Dit hadden we even niet verwacht, want er stonden nergens borden dat er beren over konden steken... Het gebeurde allemaal zo snel dat we helaas geen foto hebben kunnen maken (we waren meer bezig met.. Daar beweegt iets, het steekt over, remmen! Wááát zwarte beer! Hoe vet!). Naja, nog steeds geen eland gezien dus. Maar onze zoektocht gaat gewoon door.
Aangekomen in Jasper National Park besloten we eerst wat te lunchen en even lekker te relaxen. Na die lange rit vonden we dat we dat wel verdiend hadden en we hadden nog een lange avond te gaan. Het park ligt trouwens in Alberta, waardoor we weer een tijdzone zijn overgestoken en het meteen weer een uurtje later was.
Na ons rustmomentje zijn we verder gereden naar het stadje Jasper. Hier zijn we naar het visitor center gegaan en hebben we ergens koffie gedronken, waarna we naar het parkje met sportvelden zijn gegaan om Canada Day te vieren. In het park hadden ze een barbecue met hamburgers en hotdogs, dus daar hebben we even lekker gegeten. Daarna was er nog live-muziek (een hele foute country-band uit Mexico), dus we zijn aan een picknicktafel gaat zitten waar we na een tijdje werden vergezeld door een ouder Duits echtpaar dat al meer dan 40 jaar in Canada woonde en een wat jonger stel waarvan de man Canadees was en de vrouw 8 jaar geleden uit Zwitserland was overgekomen. Het waren erg leuke mensen en we hebben dan ook tot het vuurwerk kwam met ze gekletst over vanalles en nog wat. Als afsluiter kwam de spectaculaire vuurwerkshow, dat ook nog eens extra hard klonk door de galm in de bergen. Dit was echt een grandioze afsluiter van onze eerste Canada Day!