North Cascade National Park!

29 juni 2016 - Lyman, Washington, Verenigde Staten

We zaten nog in de flow van de rustdag, dus het ging allemaal niet zo snel deze ochtend. Uiteindelijk verlieten we rond half 11 pas de camping, maar het is vakantie dus dat moet kunnen. We gingen op weg naar North Cascades National Park. Om hier te komen moesten we via de Highway 5, die dwars door Seattle gaat. Wat een chaos was dit!! Er kwamen stroken bij en er vielen zomaar stroken weg, waardoor je snel van rijstrook moest wisselen. Daarbij waren de afslagen zowel aan de rechterkant als aan de linkerkant van de weg, waardoor het voorkwam dat auto's rechts invoegden, 5 stroken naar links moesten verplaatsten om daar vervolgens weer uit te voegen (Robbert: een mega-weefvak dus). Tot overmaat van ramp was er ook nog een ongeluk gebeurd. Waren wij even blij dat we vanochtend rustig aan hadden gedaan, want nu zaten we tenminste niet in de spits, waardoor het allemaal nog enigszins opschoot en we gelukkig niet heel erg veel last van file hebben gehad.
We waren wel blij toen we eindelijk van de snelweg af konden. En hoewel het in Seattle nog zwaar bewolkt was, klaarde het gelukkig ook helemaal op. Dat was wel fijn, want nu wisten we ook zeker dat we de bergen in North Cascades goed konden zien.
North Cascades National Park was weer een heel ander park dan wat we de rest van de vakantie hadden gezien. De bergen worden ook wel de Amerikaanse Alpen genoemd. Er zijn in dit park dan ook veel hoge bergen met in de toppen nog sneeuw en er zijn veel beekjes, riviertjes, meren en bijbehorende watervallen. Een mooi park dus om een stuk in te gaan wandelen! We besloten een wandeling te doen die niet al te zwaar was. Totaal 6 km met een stijging van ongeveer 200 meter. De wandeling begon al heel spectaculair bij een snelstromende rivier met heel helder water. Naar ons idee kwam er meer water doorheen dan gebruikelijk aangezien we een stukje door het water van steen naar steen moesten voordat we over het bruggetje konden. Daarna begon de klim naar boven. Deze liep door een mooi bos met zo nu en dan prachtig uitzicht over de omliggende bergen. Het eind van het pad kwam uit bij een aantal uitzichtpunten waar je ook mooi uitzicht had op het grote stuwmeer, dat in het dal tussen de bergen lag.
Na de wandeling van ongeveer 2 uur waren we weer terug bij de camper. We zijn nog een stukje verder gereden waarna we op een parkeerplek bij een heel mooi uitzicht stopten om daar te eten en de nacht door te brengen. We aten weer eens steak, aangezien Robbert een chefkok is op het gebied van steak bakken, voor de geinterresseerde hieronder nog het recept ;-). Het was weer heerlijk!! We hebben ook nog even buiten in het zonnetje gezeten, maar zodra deze achter de bergen was en het ook harder begon te waaien koelde het snel af, waardoor we toch maar naar binnen zijn verhuisd.

Recept voor heerlijke steaks.

Belangrijk: koop goed vlees! Het vlees moet rood zijn met veel witte 'aders'. Hoe meer kleine witte aders, hoe beter het vet verdeeld zit over het vlees en dus hoe malser de steak uiteindelijk wordt!
Leg de steaks uit de koelkast en doe er veel grof zout op (echt helemaal bedekt). Smeer het zout in de steaks aan beide zijden in en laat ze ongeveer 40 minuten rusten ('a cold steak is a tough steak' zoals ze in Amerika zeggen). Na 40 minuten doe je veel grove peper (wederom helemaal bedekt, door het bakken wordt de peper minder scherp!) op de steaks aan beide zijden en smeer ze in met olijfolie of 'geklaarde' boter (even boter koken tot de witte brij eruit is). Nu is het tijd om de steaks te bakken. Voor medium: zet de pan op gemiddeld vuur (in de camper op 5 van de 9 puntjes) en houdt ze in de gaten. Dit is het lastigste deel: het moment van omdraaien inschatten! Ik kijk meestal aan de zijkant. Als deze ongeveer tot halverwege gebakken is, dan kun je hem omdraaien. Gebruik hiervoor geen (vlees)vork, maar een spatel! En draai de steaks ook maar één keer om! Als je steak perfect bruin is, heb je het goed gedaan. Zo niet (meer grijs-achtig), laat dan de andere kant net iets langer liggen.

En voila! De steaks zijn klaar! :-)

1. Margreet:
    3 juli 2016
    hmmm, het water loopt me in de mond, zelfs om half 12 in de ochtend!
  2. Jos Verhoeven:
    3 juli 2016
    Ziet er lekker uit kom wel een keer bij chefkok robbert proeven groetjes jos